4.1.2017 | Panu Saarenoja
Tammikuinen perjantai otti juuri ensimmäisiä henkäyksiään. Olin epähuomiossa onnistunut hyppäämään minulle aiemmin tuntemattomasta yöbussista pois väärällä pysäkillä ja näin ollen edessä siinsi nyt suunniteltua pidempi kävelymatka kotiin. Asia turhautti tavanomaista enemmän, sillä vasta noin tuntia aikaisemmin olimme pienellä porukalla sopineet, että pitkään jatkuneet puheet oman yrityksen perustamisesta oli aika muuttaa teoiksi. Keskellä hyytävää pakkasta kaivoinkin kännykän malttamattomana taskustani ja aloin naputtaa kädet hytisten kasaan ensimmäistä kokouskutsuamme. Aikailtua oli tullut jo tarpeeksi.
Tästä on ehtinyt kulua nyt melkein vuosi. Tässä ajassa olemme tuoneet maailmaan Koodittaren ja todistaneet myös jo niin sen ensimmäiset askeleet kuin sanatkin. Aloitimme toimintamme ensisijaisesti verkkosivujen kehitykseen ja ylläpitoon keskittyen, mikä on ajanut meitä työskentelemään esimerkiksi jo ilmottautumisjärjestelmien sekä joukkorahoittamisenkin parissa. Asiakastöiden rinnalla vahva osa Koodittaren perimää ovat kuitenkin olleet myös sovellus- ja palveluhankkeet, joihin ideat ovat oma-aloitteisesti lähteneet yhtiön sisältä käsin.
The masterplan.
Ensimmäinen kipinä Koodittaren luomiseen on jäljitettävissä Riskipeliin – selainsovellukseen, joka opetti käyttäjilleen pelillisin keinoin ohjelmistokehitysprojektien riskienhallintaa. Kyseessä oli koulun kautta saatu hanke, jonka toteuttamiseen pieni ryhmämme sai käytännössä vapaat kädet toimia rajatun aikataulun sisällä. AngularJS:n, luovien työskentelymenetelmien sekä runsaan pizzan kulutuksen voimin lopputulokseksi saatiin alusta loppuun asti pelattavissa ollut demo, jota on sittemmin käytetty ihan konkreettisessakin opetuskäytössä Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa.
Kokeilemaan Riskipeliä pääsee tästä. Demo toimii vakaimmin pöytäkoneiden näytöillä ja Mozilla Firefox -selaimella. Kaiuttimien äänenvoimakkuutta kannattaa ehkä myös hiljentää snadisti.
Riskipelin parissa työskentely opetti meille paljon erityisesti hyvän ryhmähengen merkityksestä. Opetuksellisen pelin tekeminen oli sekä hauskaa että innostavaa, ja juuri tämän tunteen ylläpitämisestä tuli lopulta projektin tärkein hallinnollinen haaste. Tämän kokeneena Kooditar onkin rakennettu ensisijaisesti juuri hyvän fiiliksen pohjalle pyrkien pitämään ihmiset ja näiden persoonallisuudet keskeisenä osana kaikkea, mitä teemme.
Viitteitä tästä on nähtävillä vanhasta Riskipelin esittelyvideosta, jonka loimme aikoinaan omaksi huviksemme.
Vuosi 2016 oli iso alkusysäys Koodittaren toiminnalle ja vuonna 2017 tarkoituksena on tietenkin viedä sitä aina vain vahvemmin eteenpäin. Ensimmäinen liike tällä saralla on ollut astua pois varjoista ja tuoda itseämme esiin aina vain monipuolisempia työskentely- ja vuorovaikutusmahdollisuuksia tavoitellen. Monien meidän unelmana on aina ollut luoda jotakin omaa. Mahdollisuus rakentaa Kooditarta ei näin ollen ole meille vain työ – se on keino kehittää meitä ihmisinä ja jakaa sitten jatkuvasti karttuvaa kokemustamme muun maailman kanssa.